
Το πρώτο από τα τρία όπλα για τον ψηφιακό μετασχηματισμό της αγοράς εργασίας, τη νέα υπηρεσία myErgani.gov.gr, ρίχνει αμέσως στη μάχη το υπουργείο Εργασίας. Πρόκειται για τον προπομπό της ψηφιακής κάρτας εργασίας που θα εφαρμοστεί το δεύτερο εξάμηνο του 2022, ενώ εντός του νέου έτους αναμένεται να ολοκληρωθεί και η μετεξέλιξη του πληροφοριακού συστήματος «Εργάνη» σε «Εργάνη ΙΙ», με στόχο την απλοποίηση διαδικασιών και δηλώσεων, την ολιστική αντιμετώπιση των εργασιακών και ασφαλιστικών θεμάτων, και τη μείωση του διοικητικού βάρους των επιχειρήσεων.
Η αναζήτηση των πληροφοριών στο myErgani.gov.gr από τον εργαζόμενο γίνεται μέσα από τρεις βασικές επιλογές:
1. Με την επιλογή «Οι Εργοδότες μου» κάθε εργαζόμενος μπορεί να έχει πρόσβαση σε όλες τις σχέσεις εργασίας με τους εργοδότες στους οποίους έχει απασχοληθεί (εφόσον έχουν δηλωθεί στο πληροφοριακό σύστημα «Εργάνη»). Επίσης μπορεί να δει τα τελευταία καταγεγραμμένα στοιχεία της κάθε εργασιακής σχέσης, όπως έχουν καταχωρισθεί στο σύστημα από τις δηλώσεις των υπόχρεων εργοδοτών.
• Εναρξη/Λήξη Απασχόλησης.
• Μεταβολές Απασχόλησης (υπερωρίες, υπερεργασία, τηλεργασία).
• Αδειες.
3. Με την επιλογή «Πληρωμές COVID-19», τέλος, ο εργαζόμενος μπορεί να έχει πρόσβαση σε όλες τις πληρωμές που έχει λάβει από το υπουργείο Εργασίας στο πλαίσιο των μέτρων αντιμετώπισης της πανδημίας.
Παράλληλα συνεχίζονται οι προετοιμασίες για μία από τις «σημαντικότερες μεταρρυθμίσεις», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Χατζηδάκης, που περιλαμβάνει ο νέος εργασιακός νόμος (4808/2021), την ψηφιακή κάρτα εργασίας που αποτελεί ένα από τα πρώτα μεγάλα έργα του Ταμείου Ανάκαμψης και βρίσκεται σε τόσο προχωρημένο στάδιο υλοποίησης. Αναλυτικά, μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2022 θα είναι έτοιμος ο ηλεκτρονικός «εγκέφαλος» της κάρτας εργασίας, δηλαδή το ηλεκτρονικό σύστημα το οποίο θα υποδέχεται τις πληροφορίες που θα καταχωρίζουν ψηφιακά τόσο οι εργαζόμενοι όσο και οι εργοδότες. Επίσης, καταργείται μια σειρά γραφειοκρατικών διαδικασιών με στόχο τη διευκόλυνση εργαζομένων και επιχειρήσεων. Εντός του πρώτου εξαμήνου του 2022 θα ξεκινήσει η εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας εργασίας με παρακολούθηση της πραγματικής απασχόλησης σε συγκεκριμένους κλάδους της οικονομίας, όπως είναι οι τράπεζες και τα σούπερ μάρκετ. Θα ακολουθήσουν γρήγορα και οι άλλες επιχειρήσεις, μεγαλύτερες και μικρότερες. Η ψηφιακή κάρτα δεν θα είναι απαραίτητα σε φυσική μορφή, όπως αυτές που διαθέτουν ήδη σήμερα πολλές επιχειρήσεις οι οποίες εφαρμόζουν συστήματα ωρομέτρησης του χρόνου εργασίας. Μπορεί να είναι μια εφαρμογή στο κινητό και ένα πρόγραμμα στους υπολογιστές της επιχείρησης, διασυνδεδεμένα αμφότερα με το «Εργάνη». Το σύστημα θα διαθέτει απεικόνιση όλων των νόμιμων ορίων υπερωριών, του ημερήσιου χρόνου ανάπαυσης κ.λπ. όπως προβλέπονται από τη νομοθεσία, ώστε να δημιουργείται ασφάλεια σε εργαζομένους και εργοδότες. Θα διαθέτει βέβαια και «κόφτες», ώστε να εμποδίζονται οι παράτυπες δηλώσεις.
Ο ψηφιακός μετασχηματισμός θα ολοκληρωθεί μέσω της αναβάθμισης και μετεξέλιξης του πληροφοριακού συστήματος «Εργάνη» σε «Εργάνη ΙΙ», εντός του πρώτου εξαμήνου του 2022. Η υλοποίηση του έργου είναι ήδη σε εξέλιξη από τον περασμένο Ιούνιο. Αναλυτικά, οι κύριοι στόχοι αναβάθμισης του συστήματος είναι η μείωση του διοικητικού φόρτου για τις επιχειρήσεις, η απλοποίηση διαδικασιών με την κατάργηση των πολλαπλών δηλώσεων για το ίδιο αντικείμενο που υποχρεώνονται να υποβάλλουν σήμερα οι εργοδότες, η ψηφιοποίηση διαδικασιών που μέχρι σήμερα πραγματοποιούνται χειρογράφως, όπως η υποβολή εκπρόθεσμων και τροποποιητικών δηλώσεων ΟΑΕΔ, και η διεύρυνση του πεδίου εφαρμογής ώστε να καλύψει επιπλέον κατηγορίες απασχολουμένων.